Ruim 37 jaar ervaring onder één dak
Deze maand is het 25 jaar geleden dat Carla Frissen zich bij de Kamer van Koophandel inschreef. Bovendien zit collega en dochter Laura Frissen ook alweer 12,5 jaar in het vak. Samen goed voor ruim 37 jaar ervaring! Tijdens een jubileumbezoek kijkt dit bevlogen duo terug over de afgelopen jaren waarin ze zijn uitgegroeid tot een full service makelaarskantoor. Vanuit hun moderne pand aan het Sint Agnesplein in Bunde zorgen Carla en Laura dat klanten de beste begeleiding krijgen bij de verkoop, aankoop of taxatie van hun huis. Ze beschikken over een schat aan kennis, werken met moderne middelen en hebben een heldere toekomstvisie. Dat is nu, maar hoe is het 25 jaar geleden eigenlijk allemaal begonnen?
Carla: “Ja, hoe begon het. Ik had er al heel wat jaartjes moederschap en huishouden op zitten. Toen Laura, de jongste van onze vier kinderen, naar de kleuterschool ging, dacht ik: wat nu? Ik denk dat mijn man zich daar ook zorgen over maakte. Hij was namelijk degene die me attendeerde op een advertentie in de Geulbode waarin een opleiding tot makelaar werd aangeboden. Happy wife, happy life!, moet hij gedacht hebben. De advertentie vermeldde ook een module bouwkunde en dat sprak me direct aan! Mijn man en ik hadden inmiddels al twee woningen in eigen beheer gebouwd. Iets waarvoor ik veel regelde en waarmee ik veel affiniteit bleek te hebben. Ja en zo is het dus begonnen!”
De jaren daarna bestonden hoofdzakelijk uit de opleiding tot makelaar waarna Carla ook de opleiding tot WOZ-taxateur heeft gedaan. Uiteindelijk is ze in 1997 aan de Meerstraat voor zichzelf begonnen onder de naam Carla Frissen Vastgoed. Hoe werd ze destijds ontvangen?
Carla: “Het was een echte mannenwereld. Je moest dus stevig in je schoenen staan en de kaas niet van je brood laten eten. Hier in Zuid-Limburg was het indertijd een bolwerk van mannelijke makelaars.”
Laura: “Ondanks dat er steeds meer beroepen door zowel mannen- als vrouwen uitgeoefend worden, merk ik zelfs vandaag de dag nog weleens dat sommige mensen wat verbaasd staan te kijken als ik bij hen op stoep sta. Ik ben jong én vrouw. Zeker bij de wat oudere generatie levert dat nog weleens hilarische situaties op. Ze kijken je aan alsof je collectant bent en als dat uit de weg geholpen is, vragen ze hoe lang je dat ‘taxateren’ dan al doet. Als ik eenmaal aan het inmeten ben, hebben de meesten wel in de gaten dat het wel goed zit met dit maedje."
Hoe anders is de verkoop van huizen geworden ten opzichte van vroeger?
Laura: “Als je vroeger zichtbaar wilde zijn dan plaatste je als makelaar een ‘te koop’-bord in de voortuin en een advertentie in de krant. Daarnaast had je een etalage met foto’s van huizen die te koop stonden. Mensen reden langs de woning om vanuit hun auto een eerste indruk van het huis te krijgen. Pas daarna werd een bezichtigingsafspraak gemaakt. Ook wat betreft de presentatie van woningen is er veel veranderd. Je had vroeger geen Funda en social media. Woningen werden meestal met maar één foto gepresenteerd en als je geluk had, kreeg je ook een paar foto’s van binnen te zien. Hoe anders is dat nu! Zonder een fraaie website, social media en andere netwerken is het gewoonweg ondenkbaar. Daarnaast is het vak diverser geworden. Buiten de voortdurende wijzigingen in de wetgeving, moet je ook kennis hebben van onder andere bouwkundige zaken, verduurzaming en marketing.”
Carla: “Elk jaar leren we bij en houden we onze kennis op peil. Dat is trouwens ook een vereiste vanuit de branchevereniging VBO waarbij we al sinds de oprichting aangesloten zijn.”
Zijn er ook dingen hetzelfde gebleven?
Carla: “Jawel hoor, bij ons staan de klanten nog altijd centraal en dat zal ook altijd zo blijven. Een huis kopen is enorm spannend en je huis verkopen idem dito, maar daar komen ook nog eens herinneringen om de hoek kijken. Dat werd me overigens al snel duidelijk. Ik was nog maar net gestart toen we het ouderlijk huis van mijn man gingen verkopen. Ik zag direct dat dit veel emoties opriep. We besloten daarom om dit niet door mij maar door een andere en niet rechtstreeks betrokken makelaar te laten doen. Ik was geschokt toen ik merkte hoe weinig betrokken de makelaar was. Er werd geen rekening gehouden met emoties. Het moest allemaal snel, snel. Bovendien zag ik hoe potentiële kopers minimaal geïnformeerd werden. Dat kan en wil ik anders, besloot ik. Natuurlijk draait een huis kopen en verkopen om geld, maar het draait vooral ook om het woongeluk en een goed gevoel. Zo is mijn visie op het vak denk ik ontstaan. Als ik onze werkwijze in een paar woorden zou moeten omschrijven, dan zeg ik: betrokkenheid, begrip en ruimte voor emotie, integriteit en een optimale informatieverstrekking naar de klant.”
Laura: “Je kunt je huis om verschillende redenen willen verkopen. Dat loopt uiteen van de wens om groter (of juist kleiner) te willen wonen, tot verhuizen omwille van je werk of gezondheid. Elke situatie is anders. Hoe dan ook spelen emoties en herinneringen altijd mee. Daarom geven we onze klanten de ruimte en luisteren we naar hun verhalen. Want, wat is nu een beetje extra tijd als blijkt dat de klant het hierdoor beter kan afsluiten en uiteindelijk een goed gevoel over de verkoop heeft? Dat is toch veel waardevoller?” Carla: “En wat betreft de informatieverstrekking, we zijn ook vanuit de branchevereniging verplicht om gedetailleerde informatie te geven, veelal aan de hand van verschillende formulieren. Los van deze verplichting vinden wij het gewoon essentieel om in eerste instantie onze klanten, maar óók de koper, te voorzien van betrouwbare informatie. Bij ons zijn kopers en verkopers volledig geïnformeerd. Dat schept vertrouwen waardoor klanten blijven en… kopers klanten worden!”
In 2020 is Carla Frissen Vastgoed veranderd in Laura Makelaardij & Advies, hebben jullie een nieuwe website en sinds vorig jaar dus een nieuw pand. Zijn jullie klaar voor de toekomst?
Carla: “Vorig jaar juli viel onze verhuizing letterlijk in het water. We hadden nét een deel van de spullen verhuisd toen ons huis en voormalig kantoor onder water kwam te staan. Dat waren voor ons en al die andere mensen die hierdoor getroffen waren, echt moeilijke tijden. Maar los daarvan, ja, we zijn klaar voor de toekomst. We zijn bijvoorbeeld ook Seniorkeur makelaar en gespecialiseerd in huisvesting voor 50-plus en ouder. We volgen innovaties en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en zullen ook onszelf blijven ontwikkelen. Ik vermoed wel dat alles steeds digitaler gaat worden, maar dan is het juist belangrijk om betrokken en persoonlijk te blijven.”
Laura: "We doen niet aan digitale kopjes koffie, maar komen gewoon bij de mensen thuis of we maken kennis bij ons op kantoor. Het gebeurt geregeld dat klanten ons na afronding van een ver- of aankoop, uitnodigen om nog eens langs te komen. Wat we ook graag doen trouwens! Gedurende het proces ontdek je de dromen of verbouwingsplannen van mensen. Niets is dan leuker om dat alles na een tijdje gerealiseerd te zien. Ja, we bouwen echt een relatie met klanten op en dat voelt van beide kanten goed.”
Wat maakt dat jullie je vak zo leuk vinden?
Carla: “De huizenmarkt is continu in beweging, alleen dat al houdt het boeiend! En natuurlijk de mensen. Je wilt ze zo goed mogelijk helpen en behoeden voor een te dure aankoop of lage verkoopprijs.”
Laura: “De blijdschap en ontroering van mensen bij een geslaagde aan- of verkoop, dat is de kers op taart. Je kunt echt het verschil maken.”
Bedankt!
We willen van deze gelegenheid gebruik maken om onze klanten en relaties te bedanken voor het vertrouwen dat zij de afgelopen 25 jaar in ons gesteld hebben. We kijken uit naar wat de toekomst ons gaat brengen!
Carla & Laura